Úterý 2. června 2020, svátek má Jarmil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. června 2020 Jarmil

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J81i48r76i 73B23e52c46v13a81r 7112509316

I za posledních řekněme 20 let vzniklo dost nadprůměrných pohádek. Například již zmíněné Anděl Páně 1/2, Korunní princ, Tajemství staré bambitky, Peklo s princeznou, Dvanáct měsíčků atd. Ale v oblíbenosti (viz různé žebříčky) se nějak výrazně neprosazují. Hold lidé mají mnohem raději právě tu klasiku..

0/0
26.12.2019 18:29

R43o77m23a69n 53E23n92d62e54r21s 4125705645

Pohádky nějak nemusím s výjimkou "Třech oříšků..." To má šmrnc a spád. Milují ji nejvíc v Norsku, přestože(nebo právě pro to), že severské pohádky, či spíše báje jsou velmi drsné. Když tam Tři oříšky kdysi stáhli z vysílání, lidi protestovali. U nás ne. Jsme velmoc pohádek a patrně se očekává něco ještě lepšího. To bude ale hodně těžký oříšek! :))

0/0
26.12.2019 8:57
Foto

Š98á61r80k89a 10M31e48d38k88o57v12á 7144675666370

Nejlepší pohádka, kterou ještě nic nepřekonalo, je S čerty nejsou žerty.:-)V

+3/0
26.12.2019 14:38

R49a88d77i68m 12K52a80l12a70s 2870656842501

Řekl bych, že už pohádková velmoc zrovna nejsme:-).

+1/0
26.12.2019 14:45
Foto

J78a48n 69V45l16a18d23y90k64a 2222818783124

Pohádka je krátký literární útvar, jehož podstatou je vyprávění s dobrým koncem, většinou je v ní kouzlo, nebo nadpřirozená bytost. Mají dobrý konec a jsou určeny pro děti. Tohle všechno princezna a půl království splňuje. Vy voláte po určitých archetypech a stereotypech ale ani tady nevidím problém. Dvě království, král a královna, princezna, drak, prostý hoch Honza osvobodí princeznu, zlo v podobě vrchnosti, dobrý konec. Ani zde nevidím problém. Takže i zde kritika pokulhává. Pak už zbývá jedině hodnotit dialogy, herecké výkony, řemeslné zpracování. Za mne letošní vánoční pohádka nadstandardní... A pokud to vezmeme obecně, poslední dobou krom slabších pohádek vznikli i lepší a bylo jich celkem dost. Česká pohádka neupadá, ale při té četnosti se ne všechny zkrátka povedou

+2/0
26.12.2019 7:35

D91a53n 30R20o65z85s55í65v23a65l 3420432680224

Obávám se, že Půl království za pohádku byla oproti tomu co jsem viděl včera a tj. Čertí brko, ještě vcelku slušná. Toto byla totiž přímo tragédie, bohužel na čele s Vraníkem Vetchým v čele. Rv

+2/−1
26.12.2019 7:10
Foto

N28a58ď20a 11D43u46b96c59o50v86á 7665970584525

Přesně, čertí brko děs...

0/0
26.12.2019 8:56
Foto

Š46á83r75k95a 89M98e59d36k81o59v32á 7784385846650

Raději jsem se ani nekoukala, stačily ukázky.:-)

Půl království nebylo špatné, Marek Eben se mi tam velmi líbil, ale znovu si ji nepustím.

+1/0
26.12.2019 14:39

J82i36r12i 46B94e94c41v54a21r 7472429146

Když jsem v ukázkách viděl obsazení hlavních rolí, tak jsem si říkal, že by to mohlo být dobré -ale tím jsem měl poněkud vysoké očekávání. A o to větší bylo pak zklamání.. Rv Ale v tomto případě asi nebyli na vině herci, ale slabý scénář!

0/0
26.12.2019 18:15
Foto

J42i13r42k53a 66V37a13n29o38u88r46e52k 6687614918760

No vidite, v mem okoli tomu bylo naprosto opacne ... ja prezil obe dve, ale Certi brko bylo mnohem lepe remeslne zpracovane. Pul kralovstvi trpelo kvalitou hodnou nanejvys nejake okrajove televizni inscenace, coz celou atmosferu srazi ke dnu

0/0
27.12.2019 3:01

A77n63d18r22e92a 66Č59i63e60r62n57a 4143392641580

Pohádka se mi líbila, bavila jsem se.

0/0
26.12.2019 0:03

J56a94n 27R32o48s16a 8650511356641

To co rikate je nesmysl. Podivejte se treba na Ledove Kralovstvi, nebo Ledove kralovstvi 2 ... nejsou zalozene na archetypu a deti bavi. Ja jsem zastance patriarchatu a rekneme "tradicniho usporadani rodiny", a jak me tak manzelce to vyhovuje, nicmene vase implikace ne archetyp -> propadak je blbost vyvracena praxi. Stejne tak to, co propagujete - tedy mix blabolu od ruznych sarlatanu a pavedcu (a ano Rak je dnes blabolista a pavedec) trpi nedostatkem reality, logiky a podlozenych argumentu.

+1/−2
25.12.2019 20:11

R37a93d89i58m 77K42a12l64a93s 2420826342911

Štědrovečerní pohádka bývá určena tzv. pro celou rodinu a i z toho asi vyplývá, že svým pojetím bude spíše "klidnější", více či méně komediální, laskavá. Další důvod pro takové uchopení je nejspíš v prostoru, který pohádce zbyl. V dnešní konkurenci fantasy, komiksů a hollywoodských triků, nezbývá moc směrů kudy se vydat, aby příběh a zpracování nepůsobily v konkurenci uvedeného směšně nebo lacině. Pak je také nutné zmínit, že klasická pohádka je do jisté míry vyčerpaný zdroj. Naprostá většina klasických námětů již byla zfilmovaná. No a v neposlední řadě jsou tu scénáristé a režiséři, kteří se v dnešní době etablují spíše z těch, kteří točí pro kina komedie všeho druhu.

Myslím si dokonce, že moderní triková, ale klasická, pohádka je svým způsobem protimluv, protože pohádka mívá zpravidla jednoduchý děj i pointu. Dnešní filmy se ale nastavují co do délky tak i počtu triků a akce. A nic z toho vlastně pohádce nepomáhá. Nejsem si jistý, jestli je možné udělat skok v čase a natočit klasickou pohádku moderními prostředky a očekávat stejný výsledek jako před lety.

Včerejší pohádka Princezna a půl království měla 92 min. nejčastěji jmenovaná tradiční pohádka Tři oříšky pro Popelku má přitom jen 75 min. V tomto případě je to samozřejmě dáno i tím, že tvůrcům místo klasického nosného příběhu tradiční pohádky, jako je Popelka, nezbylo než pustit se do nastínění vývoje postav a komiky vedlejších postav. Hlavní dějová linka zůstala poměrně jednoduchá, což je v pořádku, ale seškrtaná by asi nebyla příliš atraktivní. Jsou zde tedy kromě jiného větší nároky na hlavní postavy a tedy na herce. V tomto smyslu měl a má štěstí Anděl Páně na Ivana Trojana s Jiřím Dvořákem, kteří hrají zajímavé protipólné postavy a navíc patří mezi kvalitní a charismatické herce. Něco podobného, i když v menším měřítku se podařilo např. v Korunním princi, který měl v hlavní roli herce s komediálním talentem Děrgela, kterému zdatně sekundovali hlavní záporáci Hádek s Křížem.

+4/0
25.12.2019 18:20

R48a46d82i88m 15K73a54l25a97s 2330876952731

Typickým princem, nikoliv do počtu rolí, ale co do povědomí býval dříve P. Trávníček a "princeznou" L. Šafránková. I to asi říká, že vhodných herců pro hlavní role nebývá bezpočet.

0/0
25.12.2019 18:23
Foto

J44i68r38k52a 22V22a81n56o65u72r69e15k 6827294558480

Pohadka neni vycerpany zdroj. Obecne je jen nekolik malo desitek temat, ktere se opakuji v naprosto vsech pribezich .. U pohadek je problem s penezi, ktere jsou tvurci ochotni ci schopni do jejich realizace vrazit ... ona ani ta opevovana Popelka by nebyla bez nemecklych penez tim, cim je.

0/0
26.12.2019 0:56
Foto

M44a31r74t32i13n 77B85r65a27u59n 2774797491389

Jako peněz z NDR?

0/0
26.12.2019 2:58
Foto

J69i12r62k14a 97V42a36n50o30u70r51e44k 6817724228830

Ano, v tomto pripade z NDR, v jinych z NSR

0/0
26.12.2019 6:56

R32a54d98i75m 62K12a22l73a69s 2650826722351

S těmi tématy si myslím nemáte pravdu. Jak se mění lidstvo, mění se i náměty. Ne, vždy je nutné řešit jen mezilidské vztahy. Podívejte se na Forresta Gumpa, Podivuhodný případ Benjamina Buttona, Vetřelce, Predátora, filmový Warcraft, Moon, Wall Street atd. Opravdu už nežijeme jen ze Shakespeara, který většinu těch vztahových témat načrtl.

Na adresu pohádky jsem uvedl, že klasická pohádka je vyčerpaný zdroj. A to pravda je. V ČR nebyl natočen jen Dlouhý, Široký a Bystrozraký. Jedním z posledních klasických námětů byl právě Anděl Páně, přestože prošel značnou úpravou.

Peníze jsou důležité, ale ne zase tak moc. Stačí se podívat na moderní německé pohádky, které jsou technicky dokonalé, ale kterým alespoň pro mě chybí duše.

A úspěch Popelky je přece v něčem jiném. Jednak měli tvůrci štěstí v neštěstí, že se z nouze točila v zimě. Původní plán byl přitom na léto. Zasněžená romance přidává v tomto případě body. A pak Popelka byla na svou dobu velice moderní. Představila mladou ženu, která o svém osudu rozhoduje sama. Přitom tento prvek není nijak násilný nebo vyhraněně feministický. I proto se tak líbila ve světě, kde proudy podporující ženy byly silnější než u nás v době socialismu, kdy se žena sice oslavovala, ale spíše na papíře.

+1/0
26.12.2019 14:14

M61i43l12a16n 36Š12ť67a51s77t31n22ý 8228932115147

Ten konec už byl sice trochu upocený, ale jinak se mi pohádka docela líbila. Vydržel jsem až do konce.

+2/0
25.12.2019 17:51

Z79d67e94n22k52a 42S37v33o80b73o74d67o89v87á 2432418594633

Jestli se pohádky líbí dětem, pak není co řešit.

+2/0
25.12.2019 17:29

O25l68d36ř49i38c54h 69S54c41h53n32a85b62l 9680112174925

Tak jsem si přečetl diskusi a mimo "zasvěcených" kritiků jsem nezaznamenal jeden jediný a to ani reprodukovaný názor dětí, pro které jsou pohádky tvořené. Asi mám vadné moje vnoučata a pravnoučata, když pohádku sledovali a nás starší upozorňovali, že je našim hovorem rušíme. Všem těm "moudrým" bych chtěl jen připomenout, vraťte se trochu do dětství a uberte na své moudrosti, dětská duše je opravdu trochu jiná.

+15/0
25.12.2019 15:03
Foto

M12a69r69i29e 92J33a20n30d42o61v44á 8761633445886

R^

0/0
25.12.2019 15:52

J62i58ř77í 41K77o40n39r50á51d 8973108825102

Ano!R^

0/0
25.12.2019 16:42
Foto

N93a20ď16a 65D81u93b41c70o88v43á 7325440254285

Nepamatuji se, že bychom někdy na Štědrý den večer viděli pohádku, takže ani včera jsem neviděla, tak jsem zvědavá až ji budou opakovat. Štědrý večer si vždycky užíváme s dárkama, pitinkama, mnamkama a povídáním, v dobrem rozmaru a vzpomínkách.

+3/0
25.12.2019 13:00

E94d92u34a76r77d 19D43r33á13b89e68k 7397623729299

Pitinky?

0/0
26.12.2019 4:17
Foto

N27a30ď91a 50D20u35b31c54o78v93á 7685130274725

"Pitinky" jsem převzala od pana Pivce z filmu "Láska jako trám". :-)

0/0
26.12.2019 8:58

V25l55a96s61t21i43m56i27l 30K32r73a66u70s 3173254964523

Začátek pohádky jsem neviděl. To, co jsem viděl mne však nenadchlo a víceméně souhlasím s autorem i kritikou paní Spáčilové. Toto dílko se klenotem pohádkové televizní a filmové tvorby jistě nestane. Samozřejmě, byly natočeny i horší věci.

Díky hereckému obsazení pány Ebenem a Rumlem jsem měl neustále pocit, že dílko navazuje na letošní sérii StarDance. Marka Ebena mám jako moderátora velice rád, ale v této pohádkové roli mi neseděl. Stále jsem měl pocit, že více moderuje než hraje roli.

Na opakování pohádky se asi těšit nebudu. Ještě že mi spravil chuť následující Anděl páně 2.

+2/0
25.12.2019 12:59

I41v67a50n 71M22i39n93á15ř 7912734477551

Nudu převážné většiny pohádek vyjádřil autor zcela výstižně - hlavně, aby si nezadaly s klasikou.

0/0
25.12.2019 11:54

S81l18a16v25o59m87í44r 70B76e50n38e72š 6102107680754

Já mám velice blízko hudbě, ale nemohu vystát moderní mladé proudy v populární muzice.

Někdy si říká, že je to možná konzervativnost člověka, který se už blíží šedesátce, ale pak si vzpomenu, že když jsem byl dítě, tak naše babičky a naši dědečkové měli rádi Gotta, Matušku, Simonovou, Chladila, Vondráčkovou, Neckáře, Kubišovou, Hálu, Pilarovou a další, kteří byli oproti nim stejně tak o generaci mladší, jako jsou dne oproti mně o generaci mladší ti, které jsem si prostě nezamiloval.

Prostě ti, jejichž zkrácený a neúplný seznam jsem uvedl, sice z hlediska mých prarodičů vytlačili do značné míry hudbu jejich mládí, ale přinesli zase jinou kvalitu. Kvalita byla vytlačena jinou kvalitou. Ale dnes je kvalita vytlačena povrchností.

A s těmi pohádkami je to podobné.

+10/0
25.12.2019 11:45

K53a64r23e39l 80T51r37č44á76l11e12k 2268138560286

Škoda, že nemohli zazpívat na vyhlášení ankety Sportovce roku, asi mají v ČT zákaz

0/0
25.12.2019 15:46

J69i18ř70í 48K23o66n50r20á29d 8803358755892

Správně. Taky mám blízko k hudbě, ale evidentně úplně jiné než vy. Můj táta mě vždy říkával: "co to je - jak když mlátí hluchej do vrat"! Ale respektoval mě, nebránil mně nosit máničku a nezakazoval chodit na koncerty, kde reálně hrozilo dostat naloženo od služby, zajišťující zde 40 let "normálním" občanům klid na práci. Stejně tak respektuji vkus dnešní mládeže, techno a hip-hop, který mně vážně nic neříká. A stejné je to s pohádkami. Včera se té nejmenší generaci líbila a o tom to celé je. Vždy se natáčela dobrá a špatná díla. Povrchnost - stačí se dobře zaposlouchat do některých budovatelských písní u pohádek z 50. let, to není povrchnost? Chudák zničený Werich a Burian...;-) A dětem se to líbilo, děti vidí příběh a ne ideologii.

0/0
25.12.2019 16:56

L39a77d70i22s70l27a61v 37H59a18š74k40a 4803716481580

Máte pravdu.

V případě této pohádky bych to popsal spíše rčením Jednooký mezi slepými je králem.

+5/0
25.12.2019 11:26

Z84d28e67n30ě32k 68B64e39r60á54n18e12k 2538935586552

Naopak, pohádka patří mezi ty vydařené!

+2/−3
25.12.2019 11:18

T74o47m15á97š 40K88u55c84h94a90ř 3207981958171

Stojí ta tvorba dnes za prd, a netýká se to jen klasických pohádek, ale třeba i oper a parních likomotiv. ;-)

On je spíš div, že stále nějaké vznikají. Tohle opravdu nejde srovnávat s dobou, kdy spousta pohádek na zfilmování teprve čekala, v TV fungoval jediný kanál a nabídka jakékoli zábavy byla omezená. Ty dnešní vznikají z povinnosti mít na Vánoce novou pohádku z opakovaně převařených čajů a je to z nich cítit.

+8/0
25.12.2019 11:00

P42a94v12e61l 43S62l67a54d67o69v23n41í60k 6257183587826

Jste na to kápnul - nehrála tam Bohdalka. A možná i proto se mi ta pohádka líbila.

+5/0
25.12.2019 10:47

J64o59s29e64f 42U66l49m28a94n 8720810358405

S článkem tak nějak souhlasím, ale ne s hodnocenín včerejší pohádky. Řekl bych, že byla mírně nadprůměrná, postrádala takovou tu typickou křečovitost, kterou jsou ty rychlopohádky poslední doby obdařeny. Asi bych ji taky nemusel vidět podruhé, ale ušlo to.

+7/0
25.12.2019 10:39
Foto

M58i64r43k53a 22P23a98n91t60l95í87k29o79v44á 1837973388393

Ano, kvůli té obavě, že se zklamu, jsem se včera na pohádku nedívala. Nebudu si přece kazit sváteční večer. A není to tím, že by měli autoři - námětu, scénáře, a režizéři obavu, že do toho nenamíchal všechno co dnes let... Od každého něco pro zdání modernosti... :-/Dnešní filmové pohádky - nepohádky trpí nedostatkem nadání, invence - a často i i lidskosti. Jak to, že Božena Němcová, K. J. Erbem, Jan Drda, Karel Čapek, Hermína Týrlová, a z těch modernějších Alois Mikulka - a další to i bez vysoký h škol, jako je FAMU, uměli? Smutné zjištění... Díky za článek. Karma. R^

+7/−2
25.12.2019 9:44
Foto

Š75t45ě17p54á49n 76B52i98c38e61r43a 6479882848296

Nejen pohádky. Téměř všechno umění upadá. Když vybírám na co se v TV kouknu, tak je pro mne rozhodující rok stvoření. Čím starší (limit 1950), tím lepší. Neplatí to obecně, ale ty špatné se většinou nechávají v archivech spát. Nedávno jsem se díval na Nebožtíci přejí lásce. I vedlejší role dokonale zahrané. Skvělé dialogy.

+2/0
25.12.2019 10:18

J36i21ř58í 97K17o12n94r59á90d 8143638415442

Pardon, typický případ zapšklého dědka. Dnes jsou jinde technologie, grafika, efekty, zvuk, rozlišení. Nedá se točit statický obraz založený na dlouhých (pro mladou generaci nudných) dialozích. Já si naopak kolikrát říkám, jak jsem se na tak zdlouhavé a nudné filmy dokázal koukat. Samozřejmě, kvalita tam je, ale je jiná a rychlá doba.

0/−2
25.12.2019 17:25

K62l31á64r29a 66T42r16n89k32o13v24á 3654119224839

Jenže technologie a efekty brzy nudí, není o čem přemýšlet.

Je doba rychlá, ale také povrchní.

+1/0
26.12.2019 15:15
Foto

J46i57r22k16a 13V10a52n32o35u10r30e36k 6807854268500

Prave vami zminene technologie, grafika, efekty ci zvuk jsou presne ty veci, ktere se v bezne ceske pohadce jiz desetileti nezmenily ;-D

0/0
27.12.2019 3:03

J85i45ř17í 46K16o96n24r79á56d 8773398145182

Tak to bych chtěl vidět vánoční pohádku od A.Mikulky! Třeba O slepičkovi a kohoutce.;-D To by bylo teprv řevu ze strany odpůrců ČT. Dědek a řepa s heroinem, Zlatovláska v autě Nikiho Laudy, Ježibaba multimilionářka, Karkulka v maskáčích. Pohádka O Sněhurce v podání M.Donutila byla příznivci IVČRN, Naštvanými matkami i mnohými individui zde označena za dílo propagující islamizaci.;-) Alois Mikulka byl chudák v 85 letech označen medii jako AENews nebo Parlamentní listy jako vítač... Teď jste na to kápla.;-D

0/−1
25.12.2019 17:20

P43a41v16e89l 21C22h42m90e57l37í44k 5195975388285

Karma R^R^R^

Absolutní souhlas, do kamene tesat!

+2/−2
25.12.2019 9:32

J45a15r35m13i15l61a 38V30a92v74r76o49c43h42o58v34á 8708485246910

U některých nových pohádek mám také pocit, že se jedná o parodii na klasickou českou, moravskou, slezskou nebo slovenskou pohádku, ale někdy je to docela vtipně udělané, tak se mi to líbí i tak. Nejhorší je nuda, tak přepnu na jiný program. Ale pohádky jsou určeny především dětem a když se jim pohádka líbí, tak fajn, na mém názoru nezáleží.:-)

+3/0
25.12.2019 8:05

P68a24v46e69l 72C83h59m38e17l72í36k 5175675948435

Pohádka má mít přesah a zanechat v duši dítěte nesmazatelnou stopu díky její pointě.

Dnešní pohádky takové nejsou. Jde jenom o jakési (mnohdy chaotické) příběhy, ze kterých si dítě prakticky v konečném důsledku nemá co vzít kromě toho, že se chvíli pouze bavilo a zabilo kus času.

Kdyby Vám mělo druhý den říct, čím ho ta pohádnka zaujala, buď by nebylo schopné odpovědi, nebo by nadšeně několika větami popsalo jednu z epizod "pohádky" (krásné brnění, nádherná nebo ošklivá princezna apod).

+3/0
25.12.2019 9:51

J51a52n 35D97v55o14ř20á22k 2241437722972

Autorovi upřímně gratuluji k rychlopsaveckému výkonu. Ve 21.35 pohádku odvysílali, a za 28 minut už text publikoval.R^

+2/−2
25.12.2019 7:25
Foto

M58a97r13i73e 70J83a46n59d31o67v65á 8401313125106

A já tipovala, že první bude Vladimír Kroupa.;-D

+2/−3
25.12.2019 9:40
Foto

M23a30r48i68e 80J47a97n16d80o44v50á 8681873575116

Tak jsem si to schválně ještě jednou přečetla a zjistila jsem, že přímo včerejší pohádky se týká pouze perex. Jinak je to mudrování o pohádkách obecně, které měl autor zřejmě připravené v "šuplíku" a čekal pouze na vhodnou chvíli zveřejnění.:-):-)

+1/−2
25.12.2019 12:22

P31e35t10r 84L11a39n13g98e65r 6335315450222

Uvádíte jako jedinou zdařilou pohádku Anděl pane 2, ale "jednička" je přinejmenším stejně povedená jako dvojka a mi se líbí ještě o něco víc než AP2.

Jinak k současným pohádka nejsem kritický, naopak se docela u nich bavím. Přiznám se, že klasika "Byl jednou jeden král" se mi letos zdála poněkud archaická a to přes legendární Werichovy a Burianovy hlášky.

+3/0
25.12.2019 7:10

L82u86m94í75r 52V13i95t90h75a 2737907596602

No - zrovna Anděl Páně 2 není moc povedená pohádka. Právě AP2 je plný nelogičností, navíc zcela otevřeně vykrádá jedničku a kromě Josefa paroháče nic zajímavého nepřináší. Včerrjší pohádka byla celkem povedená, dalo se na ní koukat. Uvidíme, zda se u ní dá vydržet i podruhé či potřetí.

Na druhou stranu existují vysloveně skvělé pohádky, jako třeba Kdyby byly ryby, které, nebýt Youtube, člověk ani nezaregistruje. Což je jednak zvláštní, jednak škoda.

+1/−6
25.12.2019 4:45

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz