Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J10a63n 40R54ý45z52n26a78r 4831916123470

Svoboda konkrétního člověka je vždy limitována. To je mimo jakoukoli diskuzi. každý člověk však i v těchto limitech má určitý rozsah svobody a tudíž i osobní zodpovědnost.

Tím jakým způsobem žijeme, tak svoji svobodu buď zvětšujeme, anebo zmenšujeme. Za což opět neseme osobní zodpovědnost v podobě osobního osudu.

Článek je podnětnou úvahou na docela fatální téma, :-)

0/0
15.11.2018 22:12

W67a14l63d59a 31W50i18n67t54e42r 6477629761259

:-) Zřejmě došlo k nepochopení "nesvobodné vůle". Určitě jste si minimálně jednou pro sebe vyhodnotil, např. po zastavení policejní hlídkou, že kdybyste vyjel z domova o několik sekund dříve, tak Vás policie nezastaví, protože by ještě kontrolovala předcházející vozidlo. Toto je ovšem "vyhodnocení" expost, do kterého následně vkládáte scénáře coby kdyby, ale přece před tím jste nemohl vědět, že zrovna zastaví policie právě Vás - nic jste na výběr "shůry" před tím nedostal a také se nic takového neděje, tj že žádný "paprsko-projektový" scénář neexistuje a vy jste jen skončil v řetězci událostí, na kterém se podílela i ta policie, která si z čekání stopla právě Vás - to je to, co Vás mate z toho soudíte, že už někdo od narození je de-facto vrah.

Kdyby jste si rozebral situaci na časové ose v příkladu s policií, zjistíte, že to, co vás zdrželo o drahocenné sekundy, byly třeba noviny ve schránce apod., tedy jasný determinismus a zřetězení událostí několika subjektů s výsledkem nějakého průsečíku v konkrétním čase. Suma sumárum, svobodná vůle může existovat pouze v případě, že exaktně znáte budoucnost, což není v silách ani pánaboha. Můžete namítnout, že kalkul je také sondou do budoucnosti pomáhající k rozhodnutí, ale i tomu kalkulu cosi předcházelo, např. strach z kriminálu, vzory atd a kromě toho, kalkul spadá do oblasti pravděpodobnosti ne třeba mechanismem, ale že "předpovědi" také může zhatit nějaký policajt. Kalkul nesplňuje "obraz" svobodné vůle. Schrodingerova kočka - velmi nešťastný příklad, protože právě tento myšlenkový model poukazuje na setsakramentsky velkou nesrovnalost. Žádné reality v krabici nenabývají konkrétní podoby jen proto, že se jukneme pod víko, notabene, aby se měnily, navíc skrze "mezistavy" existence - vždyť právě ta živá-neživá kočka rádoby v jakémsi kvantovém stavu se tomu směje - důvod? Dávno už je determinováno, třeba z gravitačního pole aj.

0/0
12.11.2018 1:59
Foto

L16e56o 78V71l69a17c47h67y18n38s17k37ý 4391664257300

Závěry Libetova experimentu jsou založeny na nesprávné interpretaci funkce mozkové kůry, která je zodpovědná za sebeuvědomění člověka. Tato část mozku přiřazuje k prožívaným událostem ve vnitřním hlasu slova a další vyšší prvky poznání tak, abychom si vědomě popsali své prožití reality.

Tak jako je podvědomě řízeno z oblasti malého mozku mnoho tělesných procesů, které si můžeme uvědomovat, ale většinou si je neuvědomujeme a nemůžeme je ovládat (bušení srdce např.), podobně naše svobodná vůle existuje hluboko v malém mozku a sloužila již miliony let všem předkům k svobodné volbě (na základě prvotních instinktů) dát se do běhu.

Tím chci říci, že naše vědomí je prostoupeno mnoha oblastmi mozku, nesídlí tedy pouze v oblasti pojmenovávající realitu pro naše vědomí.

Pokud se týká fyzikálního popisu prostoročasu dle kvantové fyziky tak, že každý z nás si musí vybrat svou budoucnost svým pozorováním, zásadně nesouhlasím. Naše vědomí funguje na základě mnohem hmotnějších - větších celcích, atomech, molekulách a elektrických tocích bez zpětné vazby na jednotlivá kvanta. Naše vůle není determinovaná. Některé fyzikální soustavy ano, ale to neznamená, že je takový i celý vesmír.

0/0
11.11.2018 20:54

W50a20l95d74a 53W52i16n63t92e20r 6507109551309

Až se poškrábete za uchem, také si to uvědomíte až když už se škrábete. Samozřejmě, může jít o reflex, ale je to součástí jednoho principu, který funguje na všech úrovních z jednoduché příčiny a v nich figurují právě ty zpětné vazby. Robotické stroje s tím také měly problém, než se zpracování dat omezilo na jakousi jednotku s bufferem. Do serva už šla konkrétní zpracovaná data a nedocházelo tak ke "koktání" systému, který v tom předešlém přímém zapojení hledal nějakou polohu. Časové prodlevy nevědomého zpracování jsou tedy odůvodnitelné i z hlediska toho, jaké peklo by musel prožívat ten, kdo by si onen mechanismus uvědomoval. Zpracování komplexních informací je přísně deterministkou záležitostí, která se v krátkém čase zpracuje do výsledku odrážející hodnoty ze všech vstupů, interakcí, uložených zkušeností, ale i předchozího kalkulu atd a právě ten výsledek se po krátké nevědomé pauze promítne do vědomé části a teprve pak to vnímáme jako okamžitou myšlenku jako blesk z čistého nebe, což dává iluzi svobodné vůle. Příroda nás ošidila - myšlenka se totiž "upekla" dříve a zcela deterministicky, ovšem v dobrém, abychom se třeba nezbláznili či "nezakoktali". Ostatně ono skutečné koktání, pokud to není z úžasu, třeba z pohledu pěkné dívky, tedy to chronické, má původ v něčem podobném a je třeba hodně cviku, aby to myšlení dopředu a vědomé zpracování šlo zkrotit do takové míry, že to nepůjde poznat, i když s tím vnitřně budete zápasit. Můžete namítnout, že lze onu myšlenku zavrhnout, tj rozhodnout se, ale je pozdě, protože jste už nevědomky prodělal další proces, který Váš kalkul zahrnul do vstupu. Ten kalkul měl také příčinu, takže žádná svobodná vůle, ale jen její iluze.

0/0
12.11.2018 3:13

M91i91r68e36k 19P31i15n29k42a39s 7202101947346

Nesouhlasím už s interpretací Libetova experimentu : pokud je měřena mozková aktivita ještě před zvolením rozhodnutí, znamená to pouze to, že mozek ( nebo něco, co je za fyzickým mozkem ) se aktivuje k vědomé volbě.

Řecká filosofie rozlišovala tělo ( sark, fysis ) a ducha ( pneuma ). O tom, kam spadá duše ( psyché ) a co je metafyzika, se zde už rozepisovat nechci. Nebudu dráždit spolek bigotních materialistů :-)

0/0
11.11.2018 20:05

R51o93s21t50i51s34l91a36v 65S11z71e63r50u25d78a 8580668474223

S obvyklou interpretací Libetova experimentu taky nesouhlasím (viz můj článek). Občas je třeba rozvlnit stojaté vlny zažitého pohledu na svět. ;-)

0/0
11.11.2018 20:33

V87e45r25o67n12i57k93a 25E30x77n65e63r53o56v80á 2216971987109

Klidně nás dráždi :) Tvrdím, že zastánci "svobodné vůle" si neuvědomují, že pocit svobody v realizaci našich rozhodnutí se nijak nevztahuje na to, jak ono rozhodnutí vzniklo. Myslí si, že snad vzniklo taky nějak svobodně, jedná se u nich o zmatení pojmů. Pokud se chceme bavit, jestli vůle je svobodná, měli bychom nejdřív umět definovat co to je: Co musí být splněno, abychom mohli říct, že vůle je svobodná? To chci nejdřív slyšet a pak teprve se může bavit o tom, jestli to splněno je. Vsadila bych se že zastánci s.v. nejsou schopni formulovat ani tu definici

0/0
11.11.2018 20:37

M58i30r38e65k 35P66i64n55k79a88s 7502821727726

Uvědomuji si, že lidská rozhodnutí do jisté míry předurčena jsou. Pokud bychom já či vy byli mladí urostlí blonďáci vyrůstající v Třetí Říši, kdoví jakých zločinů bychom se dopustili. Snad jen kdybychom se předtím setkali s někým moudrým ve svém okolí, měli bychom šanci jít proti většině.

Z dospívání si dodnes pamatuji, jak jsem vážil určitá rozhodnutí a ještě dnes zpětně vidím, jak např. odpuštění či poddání autoritě pozitivně na celá desetiletí ovlivnilo okolnosti mého života. Zatímco každou frajeřinku jsem si vyžral a stydím se dodnes. Takže určitou míru volnosti má každý člověk.

Skutečná svoboda je ovšem duchovní. Jak říká Bible věřícím : " I vy jste byli vykoupeni z prázdnoty svého života, jak jste jej přejali od svých otců . " ( 1.list Petrův ) a " Ti, kdo jsou v těle ( sark ) Bohu se líbit nemohou, neboť smýšlení těla je Bohu nepřátelské. Vy však nejste v těle ale v duchu ( pneuma ), pokud Duch Boží ve vás přebývá. Kdo nemá ducha Kristova, není jeho. " ( list Římanům ).

Nač vymýšlet multivesmíry, když klíč k pochopení lidské existence je v její historii. A spekulativní ságu lidoopů, opočlověků a poločlověků tím nemyslím :-)

+1/0
11.11.2018 21:17
Foto

J86a17n 88F36i36k18á91č57e19k 1715582

S tou vinou je to prostý. Vina je taky iluzorní. To je zdůvodnění na úrovni iluze svobodné vůle. I když je vše determinováno, je třeba chránit společnost, takže se vrah zavře, i když třeba "není vinen". To je jen hlubší vysvětlení iluze zvané vina. :-)

0/−1
11.11.2018 19:55

V10e47r28o16n69i14k79a 59E65x87n90e59r79o89v10á 2476121237359

"Naše svobodná vůle tedy ... spočívá v tom, že bychom mohli měnit děj filmu, ale v tom, že si vybíráme, na který film se budeme koukat. A protože si můžeme vybrat, jsme odpovědni i za své činy"

Dá se totéž říci o šachovém computeru, který si může vybrat příští tah? Pokud ne, tak proč? Pokud ano, pak i počítač má svobodnou vůli

+1/0
11.11.2018 18:30

R78o94s91t90i65s49l91a84v 71S89z17e11r21u66d16a 8340298454483

Počítač si nemůže vybrat svůj příští tah. Ten ho vždy vybere na základě přednastavených kritérií a pravidel.

0/0
11.11.2018 18:42

V20e84r70o33n17i83k94a 57E18x46n35e69r89o43v82á 2916631177559

Člověk ho vybere jako výsledek komunikace neuronů, taky předem dané (daná jsou propojení, paměť neuronů...). Dokonce se ukázalo, že člověk si "svoje" rozhodnutí uvědomuje až dodatečně, co toho učinil. V čem má spočívat ta svoboda?

0/0
11.11.2018 18:50

R61o66s77t29i18s68l57a86v 78S92z72e64r80u11d62a 8130508184703

Ano, myslím, že chápu, co máte na mysli. Standardní interpretace Libetova experimentu to tak tvrdí. Já si však myslím, že spíše stojíme před zlomem v chápání toho, kdy vlastně vzniká minulost.

0/0
11.11.2018 19:49

V84e17r69o91n82i47k45a 30E27x66n38e73r52o27v72á 2836811427659

Něco takového jakoby vyplývalo z kodaňské interpretace kvantovky. Její důsledky vypadají téměř absurdně a považuji to za nejzajímavější věc současné doby. Baví mne na tom, že je to v tomto stavu už skoro sto let a nikdo nevymyslel nic rozumnějšího.

0/0
11.11.2018 20:58

R95o25s63t44i81s54l67a36v 40S42z83e91r31u48d90a 8730938804713

Mne to taky baví. :-) Otázkou je, zda je to těžší pochopit nebo přijmout.

0/0
11.11.2018 21:29

V48e40r30o50n28i30k46a 17E27x80n70e84r55o17v36á 2206531377479

Abychom to přijali, bylo by potřeba ještě nějaké věci vyjasnit, např. kdo všechno může zkolabovat vlnovou funkci? Musí to nutně být člověk, nestačil by pes? Jak příroda pozná že je měřená a že má zkolabovat?...

0/0
12.11.2018 14:30

R65o90s61t90i36s94l89a59v 94S34z92e17r47u83d89a 8250288754743

Já si nemyslím, že to musí být člověk, i když to tak může vypadat, když se člověk snaží něco napsat jednoduše. Podle mne se jedná o fyzikální princip, který spíše je využit u tzv. živé hmoty než u té neživé, a více u člověka než u jiných forem života. Myslím si, že schopnost omezit možné historie je založena na schopnosti vytvářet si představu o okolní realitě (obraz reality, který je také fyzikální entitou). V podstatě se jedná o interakci obrazu s předlohou, která obsahuje nespočet obrazů. Když nevznikne obraz, nedojde k ovlivnění reality (kvantovému kolapsu).

0/0
12.11.2018 16:31

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz