Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J75a82n 80F61i40k44á76č77e53k 1505252

To je pochopitelně nesmysl, že je vesmír přesně vyladěn, aby v něm vznikl inteligentní život. Věc je ve špatném předpokladu, že život by nebyl možný, kdyby byly konstanty jiné. Nebyl by možný takový život, jak ho známe my, ale netušíme, jestli by nebyl možný jiný život.

Je zcela nepodložený předpoklad, že při změněných konstantách by nemohl vzniknout život a inteligence vůbec. Nevíme naprosto nic o tom, jak by vesmír vypadal, kdyby byl jiný. Mohl by třeba v jiném vesmíru existovat život ve větší míře a daleko inteligentnější.

My prostě známe jen jeden případ a úplně svévolně a sebestředně si vymyslíme, že v jiném by nebyl, i když o tom víme kulový. Tedy celý antropický princip je tedy založena na holém výmyslu. Není to ani vědecká hypotéza, je to pavěda. :-) Antropický princip neříká nic o vesmíru, jen je výrazem naší omezenosti. :-(

0/0
21.8.2017 22:30

J24o96s58e84f 16P86o29t24r 6220791487189

Pane Szeruda, vaše slova

"Není vyloučeno, že v našem vesmíru se vyvinul život prostě proto, že i ve své nejjed­no­dušší formě umož­ňuje vyšší úroveň pozorování okolního světa, než je běžná u neživé hmoty" ukazují nový, neotřelý pohled na vznik života. Problém ale máte v tom, že tím vesmíru přisuzujete božskou vlastnost, schopnost se sám o sobě vyvíjet - vesmír uviděl potřebu mít pozorovatele, tak je vyvinul. Je to nesmyslné už vůči 2. termodynamickému zákonu, nejzákladnějšímu zákonu vesmíru, podle kterého se zvyšuje entropie a snižuje uspořádanost, a který tím je v příkrém rozporu se vznikem a existencí života

Já jsem zažil jiný božský názor, totiž to, že hmota je věčná, a kromě jiných atributů jedna její vlastnost je vývoj a to až k dokonalému komunistickému nadčlověku. Jak jistě sám víte, pro instalaci tohoto ateistického názoru bylo zavražděno na 100 milionů lidí.

Dole v diskuzi se mluví o vlastnostech a hodnotách fundamentálních entit. Náhodně by jejich hodnoty mohly být od mínus do plus nekonečna, ovšem, ony jsou tak vyladěné, že umožňují stabilní vesmír, včetně kamenných planet vhodných pro život. Jenda z nejkurióznějších konstant je kosmologická konstanta, kladná odchylka od nuly mezi kolabujícím a expandujícím vesmírem, s hodnotou 10^-120, kdyby byla o řád vší, nebo nižší, nikdy by stabilní vesmír nevznikl ( pro srovnání pro ty, kdo neovládají matematiku, ve viditelném vesmíru je 10^80 atomů).

Dále bych těm jejichž mantrou je "věda nic než věda" chtěl připomenout, že věda pouze a jen popisuje, měří a matematicky vyjadřuje vesmír, ale není schopná říci proč je, odkud je, proč má takové vlastnosti a hodnoty jaké má.

0/0
11.8.2017 23:23
Foto

L33e61o 26V60l56a13c20h55y80n47s51k36ý 4731804767840

Souhlas, Vesmír má takové vlastnosti, aby v něm mohl vzniknout život. Jsme toho ostatně zatím jediným důkazem. Prostě vznikl takový život, jaký v existujících fyzikálních parametrech vzniknout mohl. Nic víc, nic míň.

Není žádný důvod se domnívat, že kvůli životu někdo musel fyzikální parametry nastavovat nebo dokonce měnit (jak, čím). A už vůbec není nutno pro existenci Vesmíru našeho pozorování.

Výsledek našeho snažení je zatím poznání, že na jedné jediné planetě vznikla infekce schopná vytvořit něco, co jinde není. Proč a jak přesně to zapadá do kontextu Vesmíru si zatím představujeme, ale nic neznáme a asi ani nic nejsme schopni poznat, popsat a zdůvodnit svoji existenci. Kvantová teorie má víc společného s našim myšlením, než s vědeckým popisem fungování Vesmíru. Vždyť je tak mladá.

+1/0
10.8.2017 0:09

J89i58r40k54a 79B91r33u23n65n66e56r 4258522199887

Mně se jeví ty "povídačky" o pozorovatelích dost pochybné. pozorovatelem je prostě jakákoliv kvantovaná částice s kterou jiná kvantovaná částice interaguje. Chce snad někdo tvrdit, že pozoruje všechny atomy ve vesmíru a ty právě proto existují?

0/0
9.8.2017 0:11
Foto

W45a37l74d57a 10W23i83n30t74e42r 6937439751549

R^+1

0/0
9.8.2017 13:06
Foto

P32a20v35e20l 44P34o63k48o93r37n40ý 2376124930882

Antropický princip je pouze filosofie, ne věda.

A fyzikové vždy zjišťovali, že vše je jinak, než tvrdili jejich předchůdci. Například i Einsteinovy teorie potřebují upravit, platí možná jen do rychlosti 300 tisíc km. A pak pomocí nových teorií se snadno zjistí, proč je tak náš vesmír vyladěn. Ale řekl bych, že ty konstanty nejsou konstanty, jen se nám to zdá, pouze v tom místě, kde mají konstanty určitou hodnotu, mohl vzniknout náš život.

0/0
8.8.2017 7:59
Foto

J55a93r12o71s58l16a98v 98K33o76n70á15š 4386646216843

Filosofie je, s dovolením, také věda.

0/0
8.8.2017 10:48
Foto

P58a57v67e43l 56P31o15k17o83r35n96ý 2436464260712

Ano, ale zabývá se něčím jiným, ne fyzikou.

0/0
8.8.2017 11:28
Foto

W20a88l40d29a 48W91i70n27t48e32r 6207119431739

Záleží, v jakém kontextu, čili v případě toho "zabývání", máte pravdu. Jestli jde o směr nějakého oboru nebo postupu, pak obecně věda filosofií je - jednoduchá pomůcka - vytváří více otázek než je poskytováno odpovědí ve snaze něčemu přijít na kloub. :-) Proto např. náboženství (mimo jednoho přírodního) nikdy nemůže býti filosofií, ale jen pouhou ideologií.

+1/0
8.8.2017 20:34

I28v34a 82D81o52l81a79n44s60k42á 2343886940870

>Univerzum bez vedomi postrada vyznam.<

Jak typicke pro lidi, ze vse vztahuji na svou moznost uvedomovani. Trochu mi to pripomina onoho kreacionistu, ktery pokladal banan za dukaz Boziho umyslu protoze se cloveku hezky vejde do ruky. Proc se vsak do ruky nevejde ananas uz nedokazal vysvetlit. Mne se osobne nezda teorie, ze by vesmir cekal pramiliony let az zinteligentneji nejake opice na planete Zemi. Spise se klonim k nazoru, ze vesmir kasle na to co si o nem myslime.

+1/0
8.8.2017 6:33
Foto

W33a19l65d62a 17W14i59n26t96e45r 6727929861399

R^karma

Jakési "reverzní" inženýrství neposkytuje vždy správný "obraz", tj že nelze cosi hotového vzít a žasnout, jak hezky to deterministicky sedí z "přednastavených hodnot domýšlením. Samozřejmě že to sedí, protože je to výsledek nějaké počáteční situace, která, kdyby byla jiná, výsledkem bude zcela něco jiného se svým zakonzervováním hmoty s minimem "udržovací" energie z vlastních interakcí, z čehož se zákonitě odvíjí vlastní limit šíření informace a to vše směřuje k rovnováze, tj ke stabilitě. Rádi separujeme nedělitelné, dosazujeme nekorelující hodnoty a vycházejí nám nesmysly, z kterých hledáme východisko skrze náboženství, tak jako rádi porovnáváme svým měřítkem případný jiný život z jiných podmínek jiného vesmíru, který raději zamítneme jako nemožný pro tušenou odlišnost a nekompatibilitu vnímání reality. Víru v plán si posichrujeme tautologií dvou principů, aby se snadněji indukovaly náboženské představy jakéhosi nejvrchnějšího, který dávkoval v odměřeném množství - nic proti náboženské víře, ale, lapidárně, chce-li se tvářit jako vědecká, musí budovat na důkazech a poskytovat je ke kritickému posouzení atd. Vědomí, jako důsledek interakce s okolím, jehož kvalita je dána kvantitou deterministických procesů, asociačně provázaných, aby byl jakýkoliv podnět dohledán v podobné zkušenosti, tj v nejvíce podobném modelu, něco vypovídá o minulosti, která, pokud by existovala jako dimenze, nebylo by nutné si ji "elektrochemicky" ukládat jako zážitky přichystané k porovnání a rozhodování, tj že kdyby minulost byla dimenze, mozek by pracoval v cela jiném principu, kromě toho, že by vůbec nemusel existovat...s tím souvisí i štěrbinový pokus, který vůbec nemá nic společného s kouzelným pronikáním do minulostí či budoucnosti, ale je to prachobyčejná projekce superpozice kvantového stavu systému a přesně tak se také chová a je toho využíváno. :-)

+1/0
7.8.2017 23:23

V29e20r45o30n70i42k64a 10E23x60n92e44r91o75v38á 2966931587959

Já bych šla ještě dál - proč ty konstanty a zákony jsou zrovna takové, že vesmír vytvořil mě? ;-D

0/0
7.8.2017 23:22

L82a93d39i66s57l93a38v 23J12í37l46e19k 9592939492241

Ty konstanty, o kterých je řeč, jsou:

rychlost světla c

Planckova konstanta h

gravitační konstanta G

hmotnost protonu mp

hmotnost elektronu me

elektrický náboj elektronu e

Hubbleova konstanta rozpínání vesmíru Ho

průměrná hustota vesmíru a další.

Kdyby byla gravitační konstanta větší, hmotnost hvězd a planet by byla větší a byla by kratší i doba jejich existence, život by nestačil vzniknout. Kdyby byla menší, nebyly by supernovy, nevznikly by prvky těžší než železo. Kdyby elektromagnetická síla byla větší, poklesla by svítivost hvězd, kdyby byla větší, hvězdy by svítili intenzivněji, ale kratší dobu. Kdyby slabá jaderná síla byla větší, všechen vodík by se přeměnil na helium, kdyby byla menší, vodík by nevznikl. A tak to je se všemi konstantami. V tom jsou odborníci celkem zajedno. Rozcházejí se v tom, co z toho kdo vyvozuje. Někteří říkají: "Třináctkrát za sebou bylo taženo číslo našeho losu, to se přeci může stát." Jiní jdou dále.

+2/0
7.8.2017 22:24

M49i96r14e27k 61P32i32n94k15a68s 7712221837866

Dávám + s jednou poznámkou k zamyšlení : opravdu můžeme po jednom století pozorování považovat Hubbleovu konstantu za neměnný parametr našeho vesmíru ?

0/0
10.8.2017 7:32

Z98b51y24š95e14k 45H88l53i86n35k42a 3291613710753

Ještě je třeba rozlišit mezi vznikem života jako takového (tedy čehosi, co je schopno se vlastním "úsilím" množit) a vznikem inteligence, která je schopná pozorovat. Mezi tím je hodně velká propast.

+1/0
7.8.2017 22:13

F51r43a50n51t60i87š10e89k 40L43u59f70t 2433618888

V článku je, že realita vzniká až pozorováním. Je to jeden z výkladů kvantové teorie, který vypadá úplně absurdně, ale jiné výklady, co fyzikové vymysleli jsou stejně tak absurdní. Je to doklad toho, jak omezené je naše chápání, nikdo nevymyslel nic rozumného o tom co se děje, když částice mění své místo. Proč kvantová teorie vede na tyto absurdity jsem se pokusil populárně popsat zde:

http://luf7.webnode.cz/podivny-kvantovy-svet-1/

+1/0
7.8.2017 17:04

R31o26s38t25i37s94l94a62v 88S14z34e95r19u77d84a 8420708594293

Děkuji za zajímavý článek. Je v něm spousta dobrých odkazů a myšlenek. :-)

0/0
7.8.2017 17:44
Foto

P63a34v31e69l 32M98a98c60h82a61č53e73k 5551912973

Teorie tvrdící, že vesmír si nevyhnutelně zvolí pozorovanou minulost silně zavání tautologií a snad i alibismem v bezradnosti. :-)

+2/0
7.8.2017 15:17

J14a25n 89Š46v44a80d56l80e60n47k35a 9914899220

Já bych spíše předpokládal, že při jiném nastavení všech těch konstant (ony asi nejsou nastaveny úplně všechny, spíše spolu nějak souvisejí) mohou vznikat zase trochu jiné formy života, které nám mohou připadat exotické, ale život to být může. Pokud je natolik inteligentní, že si uvědomí svou existenci, jistě se také bude ptát, jak je možné, že někdo nastavil právě takové podmínky, aby mohl vzniknout, když těch možností bylo mnoho. Ale je to asi tak stejně falešná představa, jako když se ten, kdo vyhraje první cenu ve Sportce, ptá, čím si vysloužil, že padla právě taková čísla, jaká potřeboval on.

+2/0
7.8.2017 17:43
Foto

P55a11v88e20l 24M97a63c10h56a16č25e38k 5441212103

Asi tak.

Zadám konstantu s hodnotou, která se mi líbí, bez ohledu na vesmírnou realitu.

Ty výsledky jsou pak určitě zajímavé. :-)

0/0
7.8.2017 18:35



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.