Ekologie elektromobilů

28. 12. 2018 7:19:52
Jako občan jsem ekologicky založený. Poctivě třídím odpad a ani náhodou by mě nena­padlo pohodit někde v lese či kdekoliv jinde třeba jen papírek. Přesto trpím jistým deficitem zeleného myšlení, abych některé věci pochopil.

Po revoluci jsem si, říkal, že když už nebudu vědět koho volit, budu volit Zelené, protože to jsou určitě lidé, jimž jde o dobrou věc. Nakonec jsem je ale nikdy nevolil, protože jsem záhy přišel na to, že ekologie u těchto stran, přes veškeré proklamace, rozhodně není na prvním místě – na tom je jen bohužel velmi pochybná neomarxistická politika.

Trocha ekologického myšlení ve mně zůstala do dnešní doby, a tak mám dům, který nezamořuje v zimě své okolí smradem, netopím pánubohu do oken, teplou vodu mi většinu roku ohřívají kolektory. Co to jde, používám dešťovou vodu a nejraději mám ovoce z vlastní zahrádky či místního trhu než od obchodního řetězce. Nesnáším plastové nádobí (dobré snad jen pro NDR a USA), vítám omezení plastových sáčků a tašek v obchodech, i když uznávám, že třeba na mokré plavky se papírová taška moc nehodí a do deště taky ne.

Líbí se mi nové fasády paneláků, ale netěší mě hromada polystyrenu, která na nich visí. Určitě za nějakou historicky dohlednou dobu bude muset být vyměněna, spadne nebo se rozdrobí na malé kuličky, které pohltí půda nebo spláchne voda. To je ekologie šetřící nám dnes teplo. Fajn. Nekupte to, když se nám to vy­platí. Budou z toho mít ale taky takovou radost příští generace?

Určitě bych byl pro omezení plastových lahví i tun nesmyslných plastových hraček, které draze nakoupíte před vánoci a po vánocích už je můžete rozbité vyhodit do koše. Asi bych byl schopen žít bez jednorázových propisek, ale už mi připadá poněkud pošetilé brát dětem oblíbená brčka a dospělým neméně oblíbené uchošťouchy.

Udivuje mně, že ekologové vůbec neřvou, když se navyšuje legislativa a byrokracie. Tuny formulářů produkovaných na každém úřadě, milióny papírů na to že souhlasíte s tím, že vaše dítě bude možno ve škole vyfotit, že bude moci to či ono. Místo toho, aby byl jeden papír pro toho, kdo s něčím nesouhlasí, tak musí být pro všechny papír, že souhlasí. Bez toho to prý nejde. Určitě se už chystá i formulář na to, že budete dobrovolně provozovat sex. K tomu EET či GDPR. Všude jsou papíry, které mu­sely být z něčeho vyrobeny, musely být potištěny, musí procestovat milióny kilometrů bez ohledu na to, že už existuje slovo elektronizace a musí být také někde v teple uskladněny.

Jedním z největších ekologických nesmyslů je ale pro mne osobně elektromobil. Děsím se doby, kdy každý dům bude mít venku povinně na tuto zhůvěřilost zásuvku na nabíjení a samozřejmě odpovída­jící jistič k tomu. Po lesích se budou povalovat tuny „ekologických“ baterií a lidé, kteří mají rádi přírodu, budou nostalgicky vzpomínat na dobu, kdy se v lesích povalovaly pouze papírky, plastové láhve, sáčky a občas nějaké pneumatiky.

Elektromobil se na první pohled může jevit jako dokonalý ekologický vynález. Jezdí to potichu a nikde z toho neunikají obláčky smradlavého dýmu. Je to ale jen velká iluze a klam. Nevidíme totiž nikde kolik kouře a dýmu vypustila továrna, která tento vůz vyrobila, nevi­díme kouř stoupající z elektrárny produkující elektřinu pro nabíjení elektromobilu, nevidíme ani emise z továren produkující baterie a jiné komponenty na údržbu tohoto vozu ani na jeho tzv. ekologic­kou likvidaci a hlavně na likvidaci všech baterií, které během své životnosti spotřebuje. Otázkou je, zda pak celkový součet není pro elektromobily horší než pro vozy se spalovacími motory.

Podle jedné studie by tyto „bezemisní“ stroje vyšší střední třídy měly za svůj život najet 580.000 km, aby se z hlediska emisí vyrovnaly svým emisním kolegům. Myslíte si, že máte staré auto? Ano? Podívali jste se na tachometr? Opravdu tam máte tolik najeto? Kdo takové auto má? Tak maximálně nějaký ekohujer. Správný ekofrajer si ovšem musí pořídit nejpozději každý druhý rok nové auto, aby bylo vidět, že to s tou ekologií myslí opravdu vážně.

Pokud budete chtít být ekologičtí, zapomeňte na větší auta. Určitě vám na cestu do práce a na nákup stačí malé auto – víc nepotřebujete a dál byste s tím stejně nedojeli. Uznávám, že jako druhé auto k domu (nikoliv panelovému) by malý elektromobil nemusel být špatný stejně jako třeba akumulátorová sekačka na trávu. Roz­hodnutí o jeho pořízení či nepořízení bych však nechal na konkrétním občanovi a jeho roz­myslu – vyplatí se mi to nebo ne?

Optimální by bylo dobíjet ekologické vozy pouze ekologickou elektřinou – tedy ele­k­tři­nou z obnovitelných zdrojů. Mělo by být třeba dáno zákonem, že když bude venku svítit sluníčko, bude možno elektrovozy nabíjet – tedy rozhodně ne v noci, kdy bude k dispozici jen elektřina z jaderných elektráren a elektráren produkujících elektřinu z fosilních paliv.

Pochopil bych, kdyby se elektromobily rozšířily, protože by uspěly v konkurenci s auty se spalovacími motory, protože by byly lepší, bezpečnější, uživatelsky hodnotnější, lacinější či třeba dokonce i opravdu ekologičtější. Tak tomu bohužel není.

Hromadu autobaterií potřebnou pro elektromobily muže považovat za ekologickou pouze ekologický šílenec, který si myslí, že takto spasí svět. Baterie mají nezanedbatelnou mrtvou váhu, kterou je nutno sebou stále vozit, a která vám na dojezdu nepřidá. Je opravdu tak snadné tyto baterie ekologicky skladovat, likvidovat či hasit, když dojde k jejich zahoření? Zají­malo by mě, co snadněji vzplane – běžný vůz nebo elektro­mobil? Co z toho se bude hasičům lépe hasit? Co spaliny unikající při požáru takového auta – jsou méně či více toxické, než spaliny z běžného auta? Nějak mi ty informace chybí.

Kapitalismus by měl být založen na volném trhu. Pokud je po něčem poptávka, měla by na tento podnět zareagovat nabídka. V dnešní době to už ovšem neplatí. Kdo by také čekal na poptávku? Poptávka se v dnešní době už vytváří uměle. Potřebujeme obnovitelné zdroje – hurá! Hned tu máme řepku, solární energetiku a jiné neefektivní nesmysly, které přinášejí velký zisk pro bohaté investory a na druhou stranu zdražení elektřiny a paliv pro o dost chudší odběratele.

Byznysmeni cítí na dálku uměle vytvořený kšeft, do něhož potečou státní peníze ve formě dotací. Lidé budou přinuceni kupovat, i když to nechtějí. Buď dostanou (ze svých daní) dotace, aby to tolik nebolelo, nebo ekologické daně a poplatky, aby to bolelo, když si nebudou chtít koupit to, co by si pro dobro lidstva (vybraného lidstva) měli koupit. Připraví se nové na míru ušité a nejlépe nesplnitelné normy (ekonormy) a hned bude jasné, že to bez elektromobilů nejde.

Navíc si občané určitě ještě rádi připlatí za zdražení elektřiny a nové elektrické přípojky, když už budou mít ty ekologické elektromobily. Bude třeba zvýšit daně na benzín a naftu, aby byly peníze na dotace na elektromobily. Nějaké protesty podobné protestům žlutých vest ve Francii se přece nečekají. Peníze nesmrdí a ekologie je dlouhodobě PR frendly. Lidé na to přece slyší – mají rádi přírodu. Vivat pokrok a ekologie!

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/nemci-spocitali-jak-moc-jsou-elektromobily-ekologicke-proti-dieselum-a-spol-vysledky-prekvapily-i-je-samotne/

http://www.auto.cz/dieselova-auta-ekologictejsi-nez-elektromobily-tvrdi-nova-studie-125375?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu&fbclid=IwAR21Da1s_vyYqVXy2hZWdqCGKOv9pBa80kwBFIaZueAwqLqIQao_0J1KWpA

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/smutne-konce-norske-elektricke-pohadky-vecer-na-ulicich-pres-kabely-neni-k-hnuti/

https://www.garaz.cz/clanek/dalsi-horici-tesla-vite-jak-se-hasi-elektromobily-4560

https://auto.idnes.cz/volkswagen-elektromobil-spalovaci-motor-konec-frk-/automoto.aspx?c=A181205_132400_automoto_fdv

https://www.novinky.cz/domaci/480698-senat-podporil-zakaz-jednorazovych-plastovych-brcek-nebo-nadobi.html

https://refresher.cz/58497-Zakaz-plastovych-brcek-planetu-nezachrani-Co-je-vetsi-hrozbou-a-jak-muzete-sami-pomoci

https://www.garaz.cz/clanek/kdo-zabiji-motory-nove-normy-20000085?dop-ab-variant=&seq-no=1&source=hp

Autor: Rostislav Szeruda | pátek 28.12.2018 7:19 | karma článku: 36.06 | přečteno: 1839x

Další články blogera

Rostislav Szeruda

Jak sbalit ženu

Na internetu člověk může najít řadu doporučení, jak sbalit ženu. Jako zasloužilý teoretik v této oblasti a ženatý muž neschopný své poznatky uplatnit v praxi, jsem se rozhodl o ně podělit dle hesla, že kdo neumí, ten učí.

11.1.2019 v 20:27 | Karma článku: 19.12 | Přečteno: 469 | Diskuse

Rostislav Szeruda

Magie pohádek pro život

Blíží se vánoce. Tradiční čas pohádek. Z děr nevylézají hadi a štíři ale aktivisti, kteří útočí na to, co pohádky představují. Chtějí pošlapat podstatu pohádek a také vztahu mezi mužem a ženou.

25.11.2018 v 18:42 | Karma článku: 16.14 | Přečteno: 299 | Diskuse

Rostislav Szeruda

Tajemství svobodné vůle

Celý vesmír i život má být jeden řetězec příčin a následků. S tímto tvrze­ním se nedá nesouhlasit. Při pohledu zpět zjistíme, že vše, co se nám v životě přihodilo, co jsme udělali i neudělali, bylo nějak podmíněno.

11.11.2018 v 17:30 | Karma článku: 12.14 | Přečteno: 645 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Anna Valentová

Studie: Plast je ekologičtější, než papír

Proč je při snaze o zlepšení životního prostředí i o záchranu světa nezbytné uvažovat komplexně, jasně ukazuje studie americké poradenské společnosti Boustead Consulting & Associates.

17.1.2019 v 12:04 | Karma článku: 25.23 | Přečteno: 1037 | Diskuse

Jaroslav Jirát

Na oteplování sobecky

Globální oteplování postupuje a bude postupovat dál. Bez ohledu na naivní úsilí Evropy. Produkci CO2 ovládá (spolu s USA) Čína, Indie a další přelidněné asijské státy

17.1.2019 v 9:07 | Karma článku: 16.10 | Přečteno: 288 | Diskuse

Aleš Erber

Lék na záchranu českých lesů a jejich vlastníků existuje!

Letošní rok bude pro lesnicko-dřevařský sektor devastující a pro některé vlastníky lesů existenční! Na hrubý pytel patří hrubá záplata! Řešení krize tkví ve vyhlášení nouzového stavu a ve výkupu dříví garantovaným státem!

15.1.2019 v 12:29 | Karma článku: 17.08 | Přečteno: 809 | Diskuse

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.09 | Přečteno: 1561 | Diskuse

Milan Smrž

Jak zajistit levnou energii pro všechny

Ač ceny elektřiny rostou, stále je příliš levná, srovnáme-li její cenu s externalitami fosilní či jaderné výroby. Další zdražení by mohlo vést ke snížení spotřeby, doplatily by na ně však chudší vrstvy. Nabízí se win-win řešení.

12.1.2019 v 15:11 | Karma článku: 18.86 | Přečteno: 1452 | Diskuse
Počet článků 70 Celková karma 21.45 Průměrná čtenost 1079

Jsem člověk zajímající se o lidskou duši a její podstatu. Vyznávám svobodu myšlení a slova. Jsem autorem několika knih. Má nejnovější kniha: Nový pohled na lidskou duši a vědomí. 

 

Mé stránky: Kvantová dušewww.szeruda.cz

 

Sympatizuji s Realisty.

Najdete na iDNES.cz