- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tento týden hodně lidí v této republice pohoršila zpráva, že řetězec Lidl nechal smazat na svých letácích kříže z modrých kupolí kostelů na ostrově Santorini prý ve snaze zachovávat politickou a náboženskou neutralitu.
Můj názor na tuto věc je přízemně jednoduchý. Počínání tohoto řetězce by mělo být chápáno jako urážka řeckého národa, jeho historie a kultury. Také je to zcela evidentní útok na náboženskou svobodu a pokus o přepisování historických reálií. To vše by mělo mít za následek ukončení činnosti tohoto řetězce v ČR i v dalších zemích. Obchodní řetězce mají prodávat a nikoliv dělat politiku – protože nic jiného než politika a projev ideologie retuše nepohodlných symbolů na fotografiích není.
Na mém názoru ovšem nezáleží. Lidlu se nic nestane, párkrát se omluví, že to tak nějak nemysleli, politikové vyjádří pohoršení (možná někteří) a lidé tam budou dál nakupovat, jako by se nic nestalo. Lidl si pomne ruce, protože i negativní reklama je reklama, a za pár týdnu vyzkouší něco nového – třeba brazilský týden s vyretušovanou sochou Ježíše Spasitele v Riu de Janeiro.
Lidl se rozhodl vyjádřit svůj názor na politiku, ideologii, náboženskou svobodu – OK. Proč ale jen tak nenápadně? Proč odkrojit jen takové malé kolečko salámu? Proč nedělat věci pořádně – když v jejich správnost věříme? Proč jen lidi lehce zkoušet? Proč je neotestovat na tvrdo, co tomu řeknou.
Navrhuji dobře prohlédnout regály a všechny produkty s nevhodnými symboly a názvy vyhodit. Pivo Radegast se svým symbolem pohanského a ještě k tomu slovanského boha je politicky a nábožensky zcela nekorektní – pryč s ním! Kelt to taky nezní dobře – pryč s ním! V regálu vína je kříž vedle kříže a mohou za to Templářské sklepy – pryč s nimi! Jako nepříliš vhodné se také jeví prodávat Klášter, Klášterní tajemství, Smädného mnicha či mešní vína.
Dále bych z hlediska dalších korektností nedoporučoval prodávat pivo Gambrinus – ten vousatý bílý muž s korunkou by v dnešní době také mohl někomu přivodit trauma. Navíc je to opět pivo s pohanským rodokmenem sahajícím až k egyptské bohyni Isis (neplést s ISIS). Rovněž FEMINIST EDITION BERNARD není moc vhodná a genderově vyvážená. Snad jen Lidlovské pivo Argus je politicky korektní, i když nevím, po které řecké mytologické postavě je pojmenované (snad ne Argos – Odysseův pes).
Ono obecně prodávat alkohol v obchodě může urážet náboženské cítění některých jinověrců a stejně tak vepřové maso. Řetězec, který je jako Lidl politicky a nábožensky neutrální, by to neměl dělat. Však oni to zákazníci pochopí, a když ne – přijdou jiní zákazníci a ti to určitě ocení.
Mimochodem, aby bylo jasno – pivo Radegast je moje nejoblíbenější. Až se ho jednou někdo pokusí zrušit, pozná, že život je hořký! Bohudík!
Doporučuji přečíst také vyjádření pana kardinála Dominika Duky - zde.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |