O soužití kultur
Jako učitelka na Polské škole u nás, měla na starosti i mimoškolní aktivity dětí, které učila. Bohužel, rodiče žáků do této věci měli snahu zasahovat víc, než je zdrávo. Chtěli, aby škola a paní učitelka (i na úkor svého volného času) pro jejich děti pořádala maximum akcí k posílení národní hrdosti a pocitu sounáležitosti k Polsku.
Když žijeme ve své zemi, nijak moc neprožíváme to, že jsme Čech nebo Polák, pokud se ovšem nehraje nějaké důležité mezinárodní sportovní utkání. Pak se z nás na pár hodin stávají vlastenci. Jinak si svou příslušnost k nějaké zemi či národu většinou uvědomíme, až hranice svého kraje překročíme nebo se dokonce usídlíme někde jinde a může to být jen pár kilometrů za hranicí naší rodné země. Najednou si rozpomeneme na své kořeny, tradice, historii a vážíme si každé chvíle, kdy si můžeme s někým promluvit rodným jazykem. Na tom není nic zlého. Je to zvláštní nostalgie, hrdost a pevný bod v cizím světě.
Není nic divného, když v zahraničí vznikají krajanské spolky, české restaurace a různé společenské instituce, kde se lidé dlouhodobě žijící mimo svou původní vlast. Není ani nic divného na tom, když se rodiče snaží přenést na své děti povědomí o tom, odkud jejich rodiče a předkové pocházejí. Snaží se seznámit se zvyky a tradicemi jejich kultury a vštípit jim základy jazyka jejich předků. A není nic divného ani na tom, že si lidé dlouhodobě či natrvalo žijící mimo svou původní zemi ji idealizují.
Pokud by byl můj soused původem z Japonska a vytvořil si na svém pozemku typickou japonskou zahradu, neměl bych nic proti a byl bych velmi poctěn, kdyby mě pozval si ji prohlédnout. Určitě se také nebráním návštěvě pravé řecké restaurace, čínského bistra, sushi baru, italské pizzerie či krámku s jugoslávskou zmrzlinou. Trochu obezřetnější bych ovšem byl, kdyby v mém městě vznikla třeba čínská čtvrť, ale pokud bych se v ní mohl volně a zcela bezpečně pohybovat, asi bych si zvykl.
Na tom, že se lidé z různých zemí pohybují volně po světě, není nic špatného. Máme-li sami tuto možnost, nemůžeme ji odpírat jiným. To, že si lidé sebou vozí sebou i svou kulturu je pochopitelné a normální. To, že dost často vytvoří ostrůvek vlastní kultury v cizí zemi, nemusí být vůbec na škodu – naopak může to obohatit obě strany.
Lidé si ovšem nevozí sebou jen to dobré. Vozí si sebou své názory, náboženství, ideologie a snahu se nejen včlenit do nového světa ale ho i dobýt. Je-li příchozích málo, nezbývá jim nic jiného než se nějak začlenit do většinové společnosti. Je-li jich víc, mohou už vytvořit komunitu. Ta může být otevřená a vstřícná svému okolí nebo se uzavře sama do sebe. To hrozí zvláště, spojuje-li její členy určitá primitivnost, nízká vzdělanost, kriminální vazby a hlavně nějaká forma ortodoxního náboženství či ideologie.
Uzavře-li se komunita, začnou v ní platit vlastní pravidla, ovládnou ji nejbohatší jedinci a zločinecké gangy. Lidé v komunitě, se budou muset podrobit pravidlům, která stanoví jejich vůdcové, i když by s nimi jinak nesouhlasili. Když bude komunita dost velká, může se stát nebezpečná i navenek. Nejen, že nebude bezpečné vstoupit na její území, brzy to nebude bezpečné i v jejím okolí. Moc policie a právo vymáhat zákony společnosti bude omezena na tu nejnižší úroveň, až vznikne stát ve státě s jinými pravidly a zákony.
Lidé z vyčleněných komunit (a nemusí se jednat jen o cizince), se zřejmě mimo svou komunitu moc velkého uplatnění nedočkají. To jen zvýší jejich izolaci. Pro většinovou společnost se stanou druhořadými jedinci a naopak většinová společnost, která jim poskytla azyl, se pro ně stane zdrojem nenávisti. Pak nastoupí nejen kriminální excesy, ale nastoupí i víra a ideologie. I ti, co by jinak byli vlažní ve víře a o politiku se nezajímali, najednou si vzpomenou na své kořeny, na to, co si přinesli oni, jejich rodiče a prarodiče sebou, na to, před čím možná utíkali a přijmou to za své a podle toho budou konat.
To není fikce, to je bohužel praxe v mnoha zemích na západ od nás, a nejen u nich. Co s tím? Když právo a zákon ztratí někde svou moc, možná se dá chvíli předstírat, že problém neexistuje, říkat, že je třeba hledat cesty – školit, vzdělávat, začleňovat, inkludovat, vytvářet podmínky a různé veřejně prospěšné spolky a instituce. Když už dojdou prázdná slova nebo se minou účinkem, peníze vydělané na vzniklém problému začnou na dálku smrdět, lidé přijdou na to, že jsou v pasti, z které není cesty ven. Mohou jen sledovat, jak se kolem nich rozšiřuje chaos, který dříve či později přejde v otevřenou válku.
Nechci být pesimista ani šířit falešné obavy, ale jsem přesvědčen, že čeho je moc, toho je příliš. Važme si své kultury a važme si jiných kultur. Nechme se jimi oslovit, pokud nám mají, co nabídnout. Uvědomme si však, že jsou kultury a společenství, které uvázly někde v temném středověku. Těmi se infiltrovat nemusíme ani z lásky k bližnímu, a snad právě pro lásku k bližnímu ani nesmíme. Dosáhli jsme určitého pokroku a jsme proto zodpovědní i za to, že ho budeme rozvíjet a posouvat kupředu. Jsme zodpovědní vůči vlastním dětem i vůči příštím generacím, že jim přenecháme svět, v němž se dá ještě slušně žít.
Jsme prý xenofobové, když se bráníme přílivu cizinců, s nimiž nemáme z hlediska soužití žádnou zkušenost. Až tu zkušenost získáme, mohlo by však už být pozdě. Nemusíme dělat všechny chyby ani je zkoušet na vlastní kůži. Už jsme jich udělali dost. Lépe je poučit se na zkušenosti jiných a zkušenost západní Evropy, i když tisíckrát popřená představiteli jejich států, nám říká, že ne všichni cizinci a emigranti jsou přínosem. Prevence v tomto případě znamená stokrát víc, než krvavé střety v ulicích, když se drazí příchozí nebudou chtít začlenit mezi nás, kdo nehledáme zemi, kde lítají pečení holubi do úst a eura do špinavých rukou.
Rostislav Szeruda
Jak nám ukrajinská krize zavařila doma
Válka na Ukrajině nám přinesla ekonomickou krizi – obrovskou inflaci, nedostatek plynu, velké zdražení paliv a energie, migraci. Kdoví, co nás ještě čeká? A za všechno může Putin. Opravdu za všechno?
Rostislav Szeruda
Co nám válka na Ukrajině ukázala 2
Stejně tak jako jsem proti dráždění a provokování divokých zvířat a považuji za velmi nerozumné zahrávat si s těmi velkými, silnými a v případě ohrožení agresivními, byl jsem vždy také proti tomu zahrávat si s ruským medvědem,
Rostislav Szeruda
Co nám válka na Ukrajině ukázala
Co nám válka na Ukrajině ukázala? Za prvé, že přísloví, že není radno dráždit hada holou nohou a také medvěda, potažmo ruského, zadní částí těla, stále platí. Jinak hrozí, že o něco, co je nám blízké a bylo samozřejmé, přijdeme.
Rostislav Szeruda
Rozhovor s ďáblem 4
V roce 1937 začal psát Napoleon Hill, autor bestselleru Myšlením k bohatství, knihu Jak přelstít ďábla. Tato kniha je velmi troufalá a nadčasová. Představuji si, na co by se zeptal pan Hill ďábla dnes a jakou by dostal odpověď.
Rostislav Szeruda
Rozhovor s ďáblem 3
V roce 1937 začal psát Napoleon Hill, autor bestselleru Myšlením k bohatství, knihu Jak přelstít ďábla. Tato kniha je velmi troufalá a nadčasová. Představuji si, na co by se zeptal pan Hill ďábla dnes a jakou by dostal odpověď.
Rostislav Szeruda
Kouzlo vánočních pohádek
Máte někdy chuť podívat se na nějaký film poprvé? Zní to divně? Možná ano, ale já to tak mám – hlavně o vánocích. Rád bych se na některé filmy – hlavně pohádky, které jsem už viděl mnohokrát, podíval, jako by to bylo poprvé.
Rostislav Szeruda
Rozhovor s ďáblem 2
Zdálo se mi, že jsem na nějakém shromáždění. Vypadalo to jako nějaká modlitebna. Lidé poslouchali kazatele, který k nim hovořil. Nebyl to ale živý člověk. Vlastně sledovali velkou obrazovku, která k nim promlouvala lidským hlasem
Rostislav Szeruda
Rozhovor s ďáblem
Četl jsem si večer knihu od pana Napoleona Hilla s názvem Jak přelstít ďábla. Byl jsem unavený a tak jsem brzo usnul. Děj knihy se mi zvolna přelil do snu.
Rostislav Szeruda
Navrhuji nechat vládu kanonizovat, aneb hledá se advocatus diaboli
Kanonizace či svatořečení je proces prohlášení nějakého člověka za svatého. Má několik fázi. Člověk je označen nejprve za Služebníka Božího, pak za Ctihodného, Blahosloveného a nakonec za svatého.
Rostislav Szeruda
Navzdory všem…
Zdálo se, že končí nouzový stav. Měl sloužit po krátké období, ale vláda se ho pokusila a pokouší zavést „na věčné časy“. Výsledek? Žalostný. Přesto si vláda pozvala na pomoc hejtmany a společně znevážili parlament i právní stát.
Rostislav Szeruda
O vánoční nudě
To mě to unavilo. Štědrovečerní Pohádka o vánoční hvězdě. Navnadila, potěšila oko. Skvělý nápad, ale přešel do slaboduchého klišé. Samospasitelná nezištná láska. Nic víc.
Rostislav Szeruda
Hra na dozorce a vězně
Myslím, že je nejvyšší čas si v době této Covidové krize připomenout děsivý Stanfordský experiment, protože možná jeho masivnější a ještě děsivější verze se nám odehrává právě před očima.
Rostislav Szeruda
Potřebujeme zbraně?
Tento týden to byl rok, co ve Fakultní nemocnici Ostrava řádil šílený střelec. Máme šanci se ubránit šílenému střelci či útočníkovi s nožem? Jak se zachovat? Bránit se nebo utíkat? Pomůže nám, když budeme mít zbraň?
Rostislav Szeruda
Jsme s Covidem nebo proti němu?
Snad je po bitvě. Je na čase být generálem. Alespoň na chvíli. Experti nám totiž slibují další bitvy – další kola pandemie. Kdo vyhrál a kdo je poražený?
Rostislav Szeruda
S Prymulou nebo bez
Když se na jaře k nám dostala Covidová krize, zaznělo vyjádření, že česnek, konzumace vitaminů, minerálů, otužování ani štamprle večer nás před nákazou Covidem neochrání, což je jistě pravda, ale
Rostislav Szeruda
Placebo efekt
Placebo (lat. potěším) je neúčinná látka či postup léčení, který u pacienta vyvolá pozitivní léčebný efekt, přestože by žádný léčebný efekt neměl být pozorován. Léčebný efekt je považován pouze za důsledek autosugesce pacienta,
Rostislav Szeruda
Jen je nechte, ať se bojí!
Strach nás provází od počátku naší existence. Chrání nás, brání nám udělat věci, které by nás zahubily. Také nás ale ochromuje, brání nám se bránit, rozumně myslet, činí nás snadno ovladatelnými a pomalu, ale jistě, nás zabíjí.
Rostislav Szeruda
Jak vytvořit (pandemickou) krizi – návod pro začátečníky
Mám z té korona krize divný pocit. Když mám divný pocit, napadají mě divné myšlenky. Když mám divné myšlenky, hledám informace. Když vidím data, mám pochybnosti. Jak je to s tou krizí doopravdy?
Rostislav Szeruda
Až nastane doba pokoronavirová
Až nastane doba pokoronavirová měl bych pár otázek, které mi zřejmě nikdo nezodpoví, ale přesto bych je rád položil. Rád bych také, abychom se z této epidemie poučili pro to, co možná příjde příště.
Rostislav Szeruda
Koronavirus jako zrcadlo společnosti
Koronavirus, který aktuálně sužuje naší společnost, jí zároveň nastavuje zrcadlo, některé věci zviditelňuje, jiné pokřivuje a některé problémy jako by zázračně zmizely.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |
- Počet článků 103
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1304x
Mé stránky: Kvantová duše, www.szeruda.cz